Kwaliteit is geen toeval
Daar moet je elke dag je best voor doen. Dat doen onze medewerkers. Daarom zit de kwaliteit van onze kliniek niet alleen in onze deskundigheid, maar ook in hoe we met onze patiënten omgaan.
U merkt er misschien weinig van, maar achter de schermen zorgen allerlei procedures, protocollen en scholing ervoor dat we die kwaliteit op peil houden, en waar mogelijk verbeteren. Zo kunt u erop blijven vertrouwen dat u deskundig en prettig wordt geholpen.
Vanaf 2013 hebben wij elk jaar het keurmerk van branchevereniging Zelfstandige Klinieken Nederland behaald. Dit keurmerk wijst de weg naar de beste zorg.
Het ZKN-keurmerk bewaakt het zorgproces van diagnose tot behandelresultaat. Op de lijst van jaarlijkse toetsingscriteria staat ook een zogenaamd VMS, veiligheidsmanagementsysteem. Een VMS signaleert risico’s en analyseert incidenten, klachten en complicaties, waarna deze door de juiste maatregelen voortaan kunnen worden voorkomen. Hiermee is het ZKN-keurmerk een waarborg voor de kwaliteit van uw behandeling én uw veiligheid.
Resultaatmetingen: PROMs
Een nieuwe vereiste voor het keurmerk is het instellen van PROMs: Patient Reported Outcome Measures. Een PROM is een vragenlijst waarin patiënten aangeven hoe zij het resultaat van hun behandeling ervaren. De uitkomsten ervan geven ons beter zicht op het effect van onze behandelingen en de effectiviteit van onze multidisciplinaire werkwijze. Om patiënten niet onnodig te belasten houden wij het aantal vragen beperkt. Onze PROMs kunnen digitaal worden ingevuld. Patiënten ontvangen daarvoor na afloop van hun behandeling een e-mail met een link naar de online vragenlijst.
> Wilt u meer weten over het ZKN-keurmerk? Klik hier: www.zkn.nl.
- Luisterde de zorgverlener goed naar u: 8,6
- Was de uitleg van de zorgverlener begrijpelijk: 8,8
- Had u vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverlener: 8,9
- Hoe beoordeelt u het effect van uw behandeling: 8,7
De beste zorg, daar gaan we voor. Toch kan het zijn dat u achteraf niet helemaal tevreden bent. Vertel het ons! Wij zien u graag tevreden de deur uit gaan en nemen uw klacht serieus.
Procedure
Bespreek uw klacht eerst met de betrokken specialist of medewerker. Een goed gesprek neemt vaak al veel onvrede weg. Komt u er samen niet uit of praat u liever met iemand anders, dan kunt u contact opnemen met onze klachtenfunctionaris mw. Wichers via tel. 079 - 343 85 30,
Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken
Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, dan kunt contact opnemen met de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken. Deze commissie behandelt klachten van cliënten en patiënten tegen zelfstandige klinieken die aangesloten zijn bij Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN). De commissie is onafhankelijk en onpartijdig. Ze bevordert een schikking tussen patiënt en kliniek of brengt een bindend advies uit. Belangrijk: bij aanvang van een geschilprocedure bent u klachtengeld verschuldigd en moet u een eventueel onbetaald deel van de rekening in depot storten.
Geheimhouding
Alle medewerkers van de Orfeokliniek, de klachtenfunctionaris en de leden van de Geschillencommissie zijn verplicht tot geheimhouding. Gegevens worden pas aan derden ter beschikking gesteld als u daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
- Verzoek tot kopie uit eigen medisch dossier
- Verzoek tot kopie uit medisch dossier van kind door ouder/voogd
- Verzoek tot kopie uit medisch dossier door derden
- Verzoek tot kopie uit medisch dossier door behandelend arts
- U kunt ons vragen om gegevens te wissen. Bedenk hierbij dat wij dan mogelijk niet langer verantwoorde zorg aan u kunnen verlenen. De WGBO vereist een bewaartermijn van 15 jaar. Daarom kunnen wij gegevens niet wissen maar wel oormerken als ‘niet actief’.
- U kunt uw toestemming tot verwerking van uw gegevens intrekken. Wij kunnen dan (mogelijk) geen verantwoorde zorg garanderen. Ook in dit geval oormerken wij uw gegevens als ‘niet actief’.
- U kunt bij ons bezwaar maken als u het niet eens bent met de manier waarop wij uw gegevens verwerken.
- U krijgt bericht van ons als er iets is misgegaan met uw gegevens.
- signalen in kaart brengen
- overleggen met een collega, het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling of een deskundige op het gebied van letselduiding
- in gesprek gaan met de betrokkene(n)
- situatie inschatten, factoren wegen
- beslissen: zelf hulp organiseren of melding maken bij de bevoegde instanties
- werken veilig volgens de voorgeschreven protocollen.
- letten erop dat collega's veilig werken volgens de richtlijnen in het hygiëneprotocol.
- werken volgens de farmaceutische richtlijnen in de procedure Regeling gebruik medicijnkast.
- zijn op de hoogte van de protocollen inzake veilig werken met gevaarlijke (afval)stoffen.
- voeren alleen werkzaamheden uit waarvoor ze bevoegd en bekwaam zijn.
- spreken collega’s aan op (mogelijk) onveilige situaties. houden zich aan de huisregels, voorschriften en protocollen.
- zorgen dat ze op de hoogte zijn van nieuwe voorschriften en protocollen.
- denken mee om risico’s en schade te voorkomen.
- informeren waar nodig patiënten over hun veiligheid in de kliniek.
- weten dat zij de plicht hebben om te zwijgen over feiten en gegevens van derden (patiënten en bedrijfsinformatie).
- melden risico en schade via het MIP- of VIM-formulier.
- weten wat ze moeten doen bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling.
- weten dat hun inbreng inzake veiligheid, privacy en hygiëne wordt gewaardeerd.