Skip to main content

Kwaliteit is geen toeval

Daar moet je elke dag je best voor doen. Dat doen onze medewerkers. Daarom zit de kwaliteit van onze kliniek niet alleen in onze deskundigheid, maar ook in hoe we met onze patiënten omgaan.

U merkt er misschien weinig van, maar achter de schermen zorgen allerlei procedures, protocollen en scholing ervoor dat we die kwaliteit op peil houden, en waar mogelijk verbeteren. Zo kunt u erop blijven vertrouwen dat u deskundig en prettig wordt geholpen.

ZKN-keurmerk is bewijs

Vanaf 2013 hebben wij elk jaar het keurmerk van branchevereniging Zelfstandige Klinieken Nederland behaald. Dit keurmerk wijst de weg naar de beste zorg.

Het ZKN-keurmerk bewaakt het zorgproces van diagnose tot behandelresultaat. Op de lijst van jaarlijkse toetsingscriteria staat ook een zogenaamd VMS, veiligheidsmanagementsysteem. Een VMS signaleert risico’s en analyseert incidenten, klachten en complicaties, waarna deze door de juiste maatregelen voortaan kunnen worden voorkomen. Hiermee is het ZKN-keurmerk een waarborg voor de kwaliteit van uw behandeling én uw veiligheid.

Resultaatmetingen: PROMs
Een nieuwe vereiste voor het keurmerk is het instellen van PROMs: Patient Reported Outcome Measures. Een PROM is een vragenlijst waarin patiënten aangeven hoe zij het resultaat van hun behandeling ervaren. De uitkomsten ervan geven ons beter zicht op het effect van onze behandelingen en de effectiviteit van onze multidisciplinaire werkwijze. Om patiënten niet onnodig te belasten houden wij het aantal vragen beperkt. Onze PROMs kunnen digitaal worden ingevuld. Patiënten ontvangen daarvoor na afloop van hun behandeling een e-mail met een link naar de online vragenlijst.

> Wilt u meer weten over het ZKN-keurmerk? Klik hier: www.zkn.nl.

zkn logo verwijzers

Patiënttevredenheid
Hoe ervaren patiënten onze zorg? Zijn ze tevreden met onze behandeling en het resultaat daarvan? En waar zien zij ruimte voor verbetering?
 
Deze vragen krijgen patiënten voorgelegd na afloop van de behandeling. Meedoen aan het Patiënttevredenheidsonderzoek is vrijwillig. Uw deelname stellen wij zeer op prijs!
 
Rapportcijfer
Uit alle ingevulde formulieren wordt een gemiddeld rapportcijfer berekend. Bij het meest recente onderzoek behaalden we deze scores: 
  • Luisterde de zorgverlener goed naar u: 8,6
  • Was de uitleg van de zorgverlener begrijpelijk: 8,8 
  • Had u vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverlener: 8,9
  • Hoe beoordeelt u het effect van uw behandeling: 8,7
Als positieve punten worden vooral genoemd: vriendelijke communicatie, serieus genomen worden, erg gerustgesteld worden, deskundigheid, vakmensen, fijne en aardige behandelaren, samenwerking tussen behandelaren, hygiëne, aandacht voor veiligheid en het resultaat van de behandeling.
Klachtenregeling

De beste zorg, daar gaan we voor. Toch kan het zijn dat u achteraf niet helemaal tevreden bent. Vertel het ons! Wij zien u graag tevreden de deur uit gaan en nemen uw klacht serieus.

Procedure
Bespreek uw klacht eerst met de betrokken specialist of medewerker. Een goed gesprek neemt vaak al veel onvrede weg. Komt u er samen niet uit of praat u liever met iemand anders, dan kunt u contact opnemen met onze klachtenfunctionaris mw. Wichers via tel. 079 - 343 85 30, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U kunt ook een klachtenformulier invullen. Mw. Wichers onderzoekt uw klacht en bemiddelt indien gewenst tussen u en de betrokken medewerker. Op deze manier kan snel een passende oplossing worden gevonden. Uiteraard wordt uw klacht vertrouwelijk behandeld. Bemiddeling en behandeling van uw klacht binnen de Orfeokliniek is kosteloos.

Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken
Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, dan kunt contact opnemen met de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken. Deze commissie behandelt klachten van cliënten en patiënten tegen zelfstandige klinieken die aangesloten zijn bij Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN). De commissie is onafhankelijk en onpartijdig. Ze bevordert een schikking tussen patiënt en kliniek of brengt een bindend advies uit. Belangrijk: bij aanvang van een geschilprocedure bent u klachtengeld verschuldigd en moet u een eventueel onbetaald deel van de rekening in depot storten.

Geheimhouding
Alle medewerkers van de Orfeokliniek, de klachtenfunctionaris en de leden van de Geschillencommissie zijn verplicht tot geheimhouding. Gegevens worden pas aan derden ter beschikking gesteld als u daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.

Privacy: ken uw rechten
Om u zo goed mogelijk te kunnen behandelen slaan wij uw persoons- en medische gegevens digitaal op. De manier waarop wij met uw gegevens omgaan, voldoet aan de nieuwe Europese privacywetgeving die sinds 25 mei 2018 van kracht is.
 
Lees hieronder wat wij met uw gegevens doen en wat uw rechten zijn. Heeft u daarna nog vragen, neem dan contact op met onze functionaris gegevensbescherming mw. Sandra Wichers. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., tel. 079-3438530.
 
Uw gegevens geven wij alleen door aan derden als dat nodig is voor het leveren van goede zorg. Als hiervoor op basis van de wet specifieke toestemming is vereist, vragen we die vooraf aan u.
 
Uw gegevens verwerken wij op basis van de behandelovereenkomst zoals beschreven in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). 
 
U heeft recht op inzage in uw gegevens. Voor een kopie van een medisch dossier brengen wij normaliter geen kosten in rekening. U kunt een verzoek indienen middels een van de volgende formulieren:
  • Verzoek tot kopie uit eigen medisch dossier
  • Verzoek tot kopie uit medisch dossier van kind door ouder/voogd
  • Verzoek tot kopie uit medisch dossier door derden
  • Verzoek tot kopie uit medisch dossier door behandelend arts
Als de gegevens die wij hebben opgeslagen volgens u niet correct zijn, kunt u ons schriftelijk vragen deze aan te passen.
  • U kunt ons vragen om gegevens te wissen. Bedenk hierbij dat wij dan mogelijk niet langer verantwoorde zorg aan u kunnen verlenen. De WGBO vereist een bewaartermijn van 15 jaar. Daarom kunnen wij gegevens niet wissen maar wel oormerken als ‘niet actief’. 
  • U kunt uw toestemming tot verwerking van uw gegevens intrekken. Wij kunnen dan (mogelijk) geen verantwoorde zorg garanderen. Ook in dit geval oormerken wij uw gegevens als ‘niet actief’. 
  • U kunt bij ons bezwaar maken als u het niet eens bent met de manier waarop wij uw gegevens verwerken. 
  • U krijgt bericht van ons als er iets is misgegaan met uw gegevens. 
Wij verwerken uw gegevens niet langer dan nodig is voor het leveren van goede zorg. Wij houden ons aan de bewaartermijnen van de WGBO. 
 
Het bovenstaande geldt ook voor gegevens die wij via derden ontvangen.
Meldcode huiselijk geweld
Zorgprofessionals hebben een maatschappelijke taak bij het signaleren van geweld in huiselijke kring. De Orfeokliniek maakt daarvoor gebruik van de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
 
De meldcode geeft in 5 stappen aan hoe te handelen bij een vermoeden van geweld in huiselijke kring:
  1. signalen in kaart brengen
  2. overleggen met een collega, het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling of een deskundige op het gebied van letselduiding
  3. in gesprek gaan met de betrokkene(n)
  4. situatie inschatten, factoren wegen
  5. beslissen: zelf hulp organiseren of melding maken bij de bevoegde instanties
De Orfeokliniek is niet verplicht om vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling te melden. Zorgprofessionals maken die beslissing zelf. Het stappenplan van de meldcode is hierbij een houvast.
Gedragscode medewerkers
Als patiënt ziet u het misschien niet, maar onze medewerkers houden bij alles wat ze doen uw veiligheid in de gaten. Hoe? Dat is vastgelegd in de gedragscode 'Work Safe, Be Safe' die ze voor aanvang van hun werk hebben ondertekend.
 
De gedragscode is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitsbeleid van de Orfeokliniek. Het betreft een werkafspraak tussen de kliniek en haar medewerkers. In concrete gedragsregels beschrijft de code hoe elk teamlid de veiligheid, privacy en hygiëne waarborgt van iedereen die zich in de kliniek bevindt: patiënten, collega's en hij- of zijzelf.
 
Onze medewerkers:
  • werken veilig volgens de voorgeschreven protocollen.
  • letten erop dat collega's veilig werken volgens de richtlijnen in het hygiëneprotocol.
  • werken volgens de farmaceutische richtlijnen in de procedure Regeling gebruik medicijnkast.
  • zijn op de hoogte van de protocollen inzake veilig werken met gevaarlijke (afval)stoffen.
  • voeren alleen werkzaamheden uit waarvoor ze bevoegd en bekwaam zijn.
  • spreken collega’s aan op (mogelijk) onveilige situaties. houden zich aan de huisregels, voorschriften en protocollen.
  • zorgen dat ze op de hoogte zijn van nieuwe voorschriften en protocollen.
  • denken mee om risico’s en schade te voorkomen.
  • informeren waar nodig patiënten over hun veiligheid in de kliniek.
  • weten dat zij de plicht hebben om te zwijgen over feiten en gegevens van derden (patiënten en bedrijfsinformatie).
  • melden risico en schade via het MIP- of VIM-formulier.
  • weten wat ze moeten doen bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling.
  • weten dat hun inbreng inzake veiligheid, privacy en hygiëne wordt gewaardeerd.